Online afspraak plannen

of telefonisch: 0162-751980

Gemiddeld drinken we zo’n vijf glazen water per dag, omgerekend een liter. Het Voedingscentrum raadt echter zeven tot tien glazen water aan, maar dit haalt slechts 15 procent van de Nederlanders. Dat blijkt uit een watertest van zorgverzekeraar Menzis onder tienduizend mensen.

Onderzoek water drinken

De helft van de ondervraagden was ervan overtuigd goed bezig te zijn, maar dronk dagelijks twee glazen water te weinig. Ruim een derde vergeet simpelweg om genoeg water te drinken. 9 procent drinkt bewust minder omdat ze anders te vaak naar het toilet moeten. Het grootste deel van de ondervraagden vindt overigens dat er meer watertappunten moeten komen op openbare plekken.

Waarom water drinken?

Het lichaam van vrouwen bestaat gemiddeld voor 52% uit vocht en dat van mannen voor 63%. Baby’s bestaan zelfs voor 75% uit vocht. Het is nodig om wat je aan vocht verliest aan te vullen. Je houdt de vochtbalans het best op peil door voldoende te drinken.Water drinken is nodig om voedingsstoffen op te nemen, afvalstoffen te lozen en de lichaamstemperatuur op peil te houden. Daarnaast is voldoende vocht cruciaal voor onze hersenen. Die bestaan voor 75 procent uit water. Wanneer je te weinig water drinkt en de vochtbalans in je hersenen niet op peil is, kun je allerlei klachten ervaren. Denk aan hoofdpijn, weinig concentratie, slecht slapen en bij ernstige uitdroging leidt dit tot verwardheid. ,,Je kunt water ook prima afwisselen met thee of koffie zonder suiker, als je maar aan die 1,5 tot 2 liter vocht per dag komt,” aldus een woordvoerder van het Voedingscentrum.

Tips om meer water te drinken

Om je te helpen met het drinken van voldoende water, geven wij je hier onze beste tips:

      Als je wakker wordt na een nacht slaap, heeft je lichaam urenlang geen vocht binnen gehad. Wel is er water uit je lichaam onttrokken, bijvoorbeeld door zweet. Voeg het waterniveau weer aan door de dag meteen te starten met een glas water. Als je lichaam (bijvoorbeeld na het volgen van deze tips) gewend is om meer water te drinken, kan je de dag starten met twee of drie glazen water.

      Een waterflesje meenemen naar school, werk of in de auto kan helpen om dagelijks vaker te drinken. Bijna 40 procent doet dit overigens al, bleek uit de watertest. Onder jongeren tot 30 jaar drinkt zelfs de helft dagelijks uit een eigen waterfles. Hoewel kraanwater veruit de favoriet blijft, kiezen jongeren twee keer zo vaak voor water met een smaakje dan 40-plussers. Het Voedingscentrum juicht deze trend toe, maar waarschuwt op de website ook voor de bacteriën die kunnen groeien in waterflesjes. Ze adviseert om de flesjes, inclusief dop, elke dag te spoelen met afwasmiddel.  

      Maak een gewoonte van water drinken. Begin de dag bijvoorbeeld altijd met een glas water en spreek met jezelf af te dat je voor iedere maaltijd een groot glas water drinkt. Na een tijdje ben je er helemaal aan gewend en haal je die 2 liter met gemak.

      Na een tijdje kan water beginnen te vervelen, waardoor je geen zin hebt om er iedere dag twee liter van te drinken. Om het makkelijker vol te houden kun je fruit of groente aan je water toevoegen. Je kunt eindeloos variëren dus probeer zelf wat jouw favoriet is. Munt, citroen en komkommer is bijvoorbeeld een lekkere combinatie.

 

Bron: https://www.ad.nl/gezond/we-drinken-veel-te-weinig-water~a4475ded/